Kiezen voor Copywriting – Professioneel of niet-professioneel?
September 12, 2022laten we eerlijk zijn Copywriting is een vrij ‘niche’ beroep. Veel mensen buiten marketing weten er veel van. goed. Ze weten vast wel dat copywriters scripts schrijven voor bekende tv-commercials of perscommercials. Maar als je ze onder druk zet om verder te gaan, valt er meestal een grote stilte!
Het is niet overdreven om te zeggen dat copywriting een ‘professioneel’ werk is. Dus waarom debatteren over de verdiensten van professionele of niet-professionele copywriters? Ik ben tenslotte zo dankbaar dat er een wijdverbreide perceptie is dat copywriting al gespecialiseerd genoeg is. Het kan de menselijke natuur zijn of de aard van een overontwikkelde kapitalistische economie om nieuwe subsets van esoterische technologieën te willen creëren.
Toch is er verdeeldheid en discriminatie. En het is een gebied zonder duidelijke reikwijdte van de wet of boekhouding dat bijna elk niveau van onze samenleving omvat, inclusief professionals zoals echtscheidings- of handelsadvocaten, forensisch of belastingaccountants.
Voor iedereen buiten de marketingwereld gebruiken copywriters woorden die organisaties helpen zichzelf, hun producten en/of diensten te promoten. Tot nu toe is het goed gegaan. Als Tekstschrijver Amersfoortmoet je alles ‘commercieel’ kunnen schrijven. Met andere woorden, er wordt expertise opgebouwd en copywriting is een niet-professionele of ‘generalistische’ vaardigheid die op veel toepassingen kan worden toegepast.
Maar als je aan de oppervlakte komt, wordt al snel duidelijk dat de wereld van reclame en marketing een complex mozaïek is van technologieën en technologieën die voor verschillende marktsegmenten en verschillende doelgroepen anders werken. Het is deze diversiteit die copywriters en copywriters uitdagen.
Het zal duidelijker zijn om dit vanuit een heel ander perspectief te zien voor organisaties die hun investering in copywritingvaardigheden willen maximaliseren en voor copywriters die overwegen of aanvullende specialisatie wenselijk of haalbaar is als ‘loopbaanverschuiving’.
Zoals met de meeste andere beroepen, is het een redelijke veronderstelling dat de meeste copywriters beginnen als een ‘generalist’. Zo leren ze de kneepjes van het vak en ontdekken ze welke aspecten van het vak persoonlijk het meest aantrekkelijk zijn en welke eruit springen. Deze omvatten vaardigheden zoals het schrijven van verkoopbrieven, website-copywriting, advertentieconcepten, mediarelaties en honderden anderen.
Er is nog een andere overweging voordat u een specialisatiepad kiest. Ze hebben betrekking op specifieke marktsegmenten en de meeste hebben unieke vereisten. Copywriting in de vastgoedsector verschilt bijvoorbeeld aanzienlijk van copywriting in de IT- of telecommunicatiesector, maar financiële copywriting vereist een heel andere basis dan copywriting op reis.
Sommige copywriters kiezen hun specialiteit omdat ze een langdurige interesse hebben in auto’s, reizen of andere hobby’s. Ze waren mogelijk eerder werkzaam in een branche die hen de perfecte achtergrond gaf om professionele copywriters in hun vakgebied te worden.
Een andere weg om een professionele copywriter te worden, kan alleen maar als ‘toevallig’ worden omschreven. Veel copywriters kiezen copywriting als beroep. Omdat ze ofwel een aangeboren vloeiendheid in woorden hebben of iemand in de branche kennen die hen een baan heeft gegeven.
Het ‘toevallige’ pad om een professionele copywriter te worden, kan gemakkelijk gebeuren als je per ongeluk een geweldig portfolio opbouwt in een bepaalde sector of type copywriting (bijv. Direct mail) vanwege een reeks commissies van je bureau (of andere klanten).
Organisaties die gebruik maken van copywritingdiensten moeten vaak beslissen of ze een professionele of een niet-professionele inhuren, maar dit hangt vooral af van hun branche. Er is een breed onderscheid tussen B2B- en consumenten/fmcg-copywriters. De vereiste benaderingen zijn heel verschillend, maar sommigen zouden kunnen zeggen dat het uiteindelijke doel hetzelfde is. Met andere woorden, iemand overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen.